Spelkonsolens historia
De flesta svenskar tror kanske idag att Nintendos första konsol, NES, också var den första spelkonsolen över huvud taget. Men konsolens historia är betydligt äldre än så.
1983 lanserade Nintendo spelkonsolen Famicom i Japan. När den gjorde entré i västvärlden hette den istället NES, en förkortning för Nintendo Entertainment System. Många tror nog, inte minst i Sverige, att detta var den första spelkonsolen. I själva verket tillhör den tredje generationen. tv-spelens historia börjar långt tidigare.
De första dataspelen utvecklades på 60-talet, och spelades på stora mainframe-datorer (ibland kallade ”stordatorer” på svenska) som anslöts till vektormonitorer. Det här var inte produkter som man kunde ha i hemmet, både p.g.a. deras pris och deras storlek. Vi denna tid fanns det inte heller någon tanke om att det skulle kunna finnas ett behov av hemdatorer, men ingenjören Ralph Baer kläckte idén om en spelkonsol för hemmabruk redan 1951. Han designade flera prototyper under 60-talet, och fick i slutet av decenniet kontakt med Magnavox, ett företag som tillverkade tv-apparater och hifi-utrustning. Samarbetet mellan Magnavox och Baers arbetsgivare Sanders Associates resulterade i spelkonsolen Magnavox Odyssey, som lanserades 1972.
Spelen till konsolen kom på minneskort, men konsolen levererades också med spelmarker, papperssedlar, tärningar och andra tillbehör. Konsolen hade inget ljud, och kunde visa som mest tre prickar och en vertikal linje mot en svart bakgrund. Därför behövdes tillbehören för att ge mer känsla, och det fanns också kulisser man kunde sätta upp på tv-rutan för att få mer känsla. Eftersom spelen var så enkla kunde samma kort användas för flera olika spel, med olika regler.
Efter Odyssey
Odyssey såldes faktiskt i 100 000 exemplar, vilket visade att det fanns en marknad för den här typen av maskiner. Maskinen fick flera uppföljare, som var vidareutvecklingar av den ursprungliga Oyssey. Startskottet för den andra generationens konsoler var Fairchilds Video Entertainment System, som var den första maskinen med kassetter. VES, som konsolen kallades, innehöll en programmerbar mikroprocessor, medan spelen lagrades på ROM-chip som innehöll instruktioner till processorn. Magnavox släppte strax därpå en konsol som fungerade enligt samma princip.
Det spel som på allvar förändrade spelbranschen var Space Invaders, som gjorde stor succé som arkadspel och som portades till Ataris 2600-konsol. Space Invaders är ett spel som många minns än idag, och många köpte konsolen enbart för att kunna spela detta spel, som är ett av de mest inflytelserika någonsin.
Tredje generationen
De spel som de flesta förknippar med tv-spelens genombrott idag tillhör den tredje generationen. Den andra generationens mest framgångsrika konsoler fick så många efterföljare, av skiftande kvalitet, och så många spel som inte höll måttet släpptes, att intresset svalnade.
Då släppte japanska Nintendo sin Famicom, i väst kallad NES. Konsolen möjliggjorde större och mer detaljerade spel, med fler färger och bättre upplösning. Den släpptes i Europa 1986, och är än idag mycket eftertraktad. Med denna konsol, och konkurrenten Segas Master System, gjorde tv-spelen på allvar entré i de svenska hemmen. Ytterligare en faktor som troligen bidrog var möjligheten att hyra inte bara spel utan även konsoler i videobutiker. Det gjorde att fler kunde prova nymodigheten tv-spel.